Fars køkkenskole

Siden jeg sluttede min praktik, har jeg haft lyst til at fortælle om den, det var nemlig rigtig fedt! Praktikken varede fra februar til april, og jeg lærte godt nok en hel del af at være ude i "det virkelige liv". Som jeg fortæller i "Om bloggen" læser jeg til professionsbachelor i Ernæring og Sundhed. Jeg var i praktik i Vallensbæk Kommune i Center for Sundhed og Forebyggelse. Nærmere betegnet var jeg tilknyttet projektet Fars køkkenskole, som er et tilbud til fædre i kommunen. Her kan de komme med et eller to børn i alderen seks til ni år og blive inspireret til at lave noget lækkert, nemt og sundt mad.

Fars restaurant - der serveres mørbradbøffer med
ovnstegte rodfrugter.
Udover madlavningen i sig selv, er et andet vigtigt aspekt, at børnene får erfaringer med at være i køkkenet. Tal fra FDB Analyse (2011) viser, at to ud af fem børn er med i køkkenet på ugentlig basis og kun ni procent af danske børn har en ugentlig maddag. Hvis antallet af børn, der laver mad i hjemmet skal øges, bliver de nødt til at lære at lave mad først! Det kan de på Fars køkkenskole, hvor de kommer til madlavningskursus sammen med deres far en gang om måneden i fem måneder. Her lærer de gennem praksis, hvor de får lov til selv at prøve kræfter med at snitte grøntsager, skære kød, stege, bage, anrette, osv. Der bliver endda stillet op til "restaurant", hvor de hver inviterer en person med og agerer kok og tjener for en aften.
Alt dette er med til, at børnene får ejerskab over processen - de skal selv lave den mad, de skal spise, og de vil gerne have, at de andre smager, hvad de får 'fremtryllet'! Ejerskab i kombination med oplevelsen af at kunne (succesoplevelser) gør det mere sandsynligt, at de har lyst til at prøve igen derhjemme (jvf. Deweys teori om mestring i fx Skaalvik og Skaalvik 2007).


Børn + pizza = glade børn. Her er den hjemmelavet, lidt
nemmere og lidt sundere.
Fædrene får selvfølgelig også meget ud af Fars køkkenskole. Nogle fædre er kyndige kokke, mens andre har meget lille erfaring med at lave mad. Det, der er hovedmålet med Fars køkkenskole er, at inspirere fædrene til at lave mad sammen med deres børn. Det kan nemlig sagtens lade sig gøre, og børnene er faktisk vilde med det. De skal bare have lov til at være med. Så er der selvfølgelig nogle opgaver, som far skal stå for (fx at håndtere varme ting, og hvad der ellers kræver en voksen hånd), mens børnene laver noget andet. Børn kan sagtens håndtere en stor, skarp køkkenkniv, de skal bare instrueres og holdes øje med, for det er ikke altid, de helt forstår, at man altså ikke skal placere fingrene under knivbladet, når man skærer. Det er også helt klart nemmere for dem at håndtere en stor kniv end en lille urtekniv, som kan nemt smutte.
Forældre skal have tillid til, at deres børn godt kan og gerne vil, og så ellers bare sørge for, at det er muligt for dem at udvikle sig på egen hånd. Det sviner lidt mere (her er det så en god idé at bruge en 'skraldeskål'), og det tager lidt længere tid i starten, men man bliver nødt til at se det som en investering i børnenes fremtid. Det begrænsede antal hjemkundskabstimer, skolebørn får, er måske ikke lige nok til at gøre dem selvkørende i køkkenet. Efter min mening er det tragisk, hvis et barn ikke lærer at lave mad, for der er ingen kære mor, når man er flyttet hjemmefra! Okay, det kan der selvfølgelig godt være, men hvem gider dog være fast kok for sit 25-årige barn?


Jonas - kok og hovedunderviser på Fars køkkenskole, og
lidt af en ildsjæl!
Alt i alt synes jeg, der er meget at lære af Fars køkkenskole. Deltagerne lærer at lave mad, samtidig med, de har det sjovt sammen med hinanden. Mad og sundhed fylder utrolig meget i mediebilledet i dag, og ofte er det meget elitært - efter min mening. Det kan også være fedt at se en dygtig kok lave flot og lækker mad, men det behøver ikke være så avanceret og besværligt. Fars køkkenskole giver nogle bud på noget meget simpel mad, som både er lækkert, nemt at lave med børnene, og selvfølgelig sundt. Er man interesseret, findes opskrifterne her: farskoekkenskole.dk. Desuden har Fars køkkenskole en Facebookside, her: "Fars Facebook".


Kilder:

FDB Analyse (2011): To ud af fem børn er med i køkkenet ugentligt. [Online] 22 Juni 2011. Tilgængelig på: http://fdb.dk/analyse/ud-af-fem-b%C3%B8rn-er-med-i-k%C3%B8kkenet-ugentligt [Besøgt 7 Marts 2013].

Skaalvik, E.M. og Skaalvik, S. (2007): Skolens læringsmiljø : selvopfattelse, motivation og læringsstrategier. 1. udg. Akademisk Forlag: København.

Etiketter: ,