Så blev surdejen voksen!

Efter at have puslet og passet på min surdej i en uge, er den blevet rigtig sur og god. Jeg fandt hurtigt ud af, at den kræver ret meget opmærksomhed, især i timerne efter den er blevet fodret. Det gik også galt et par gange, som det ses her og på billedet nedenfor. Efter en fodring kan den virkelig vokse meget, hvorefter jeg så fandt ud af, at en omrøring hjælper på "eksplosionsfaren". Jeg fik købt et glas på 1,5 liter, men den voksede alligevel ud af det! Nuvel, den har nu fået plads i køleskabet, så skal den nok holde sig i skindet.


Lige efter en fodring
Få timer efter en fodring





















I mandags, da jeg havde dyrket surdejen i en uge, var den klar til at lave en gang rugbrød på. Jeg brugte denne opskrift, som jeg havde skåret ned til 1/3. Det passede lige til en rugbrødsform på 1,5 liter. Desuden tilføjede jeg et par skefulde brun farin og dryssede sesamfrø på toppen, og undlod kartoffelmelet til pensling, men brugte kun vand. Jeg ved ikke rigtig, om den brune farin gjorde en forskel, men næste gang kan jeg jo prøve uden. Desuden fandt jeg ud af, at hvis man bruger groft salt, er det en rigtig god idé at kværne det inden, for at være sikker på det er opløst. Hævningen fungerede rigtig godt, så det beviser at jeg godt kan finde ud af at opfostre en surdej. Det er meget fedt, at det gik godt!

Damn! Der skal holdes et vågent øje.

Når man hører eller læser, hvad folk siger om at bage brød med surdej, og at det sagtens kan indgå i en normal hverdag, kan man godt nogle gange tænke "lettere sagt end gjort". Men så snart surdejens modningsproces er færdig, er der faktisk ikke så meget arbejde i det. Alternativt kan man jo få en surdej af nogen, som har startet én. Jeg tilbyder i hvert fald gerne en sjat surdej, til dem der måtte have lyst!

Selve arbejdstiden er minimal; den første dag skal dejen blandes sammen, og stilles til hævning. Det tager i værste fald 20 minutter, incl. oprydning. Det er jo ikke galt, og det burde man kunne finde tiden til. Herefter skal den hæve i 12 timer. Den næste dag skal der så (i følge ovennævnte opskrift) røre rugkerner og lidt mere vand i, for derefter at overføre dejen til en form. Endnu en gang kan det overstås på maks. 20 minutter. Herefter skal den så hæve fem timer igen. Så skal den bages, afkøles og pakkes væk. Jeg vil skyde på, at nettoarbejdstiden samlet set er på omkring 45 minutter, som maksimum.

Til gengæld er timing virkelig vigtigt! Dét er nok den største udfordring, og her ville jeg godt kunne forstå at nogle giver fortabt. Man skal være hjemme, når brødet er hævet, og når det skal bages. Om det står et par timer ekstra gør nok ikke den store forskel, men da jeg bagte mit famøse rugbrød, kom det til at stå en del timer længere end opskriften siger. Jeg tror, at det har resulteret i et lidt mere surt brød, hvilket selvfølgelig også kan være lækkert, men måske lige til den sure side. Det smager dog stadig fantastisk.


Surdej, mel, vand og salt
Så skal den stå i 12 timer














Da brødet kom ud af ovnen, kunne jeg ikke modstå fristelsen til at skære en skive og smage på vidunderet, og det var lige, som jeg havde håbet: Sprød skorpe, blødt indre. Virkelig, virkelig lækkert, og efter min mening lige så godt som det bedste brød fra bageren. Og det kan jo ikke blive friskere. Når det så tilmed er bagt af nogle gode, økologiske råvarer, bliver det efter min mening bare ikke bedre. Min ambition er helt sikkert at bage rugbrød frem for at købe det fra nu af. Jeg håber, det holder!

Rugbrød, lige fra ovnen!

Etiketter: , , ,